Dişeti Hastalıkları ve Tedavisi

Dişeti hastalıklarıAğız bakımı yetersiz ise, dişeti hastalıklarının oluşumu hızlanır. Halkımızda dişeti hastalıkları ne yazık ki çok yaygındır. Dişeti enfeksiyonu mevcut ise dişleri tutan kemik dokuda azalma başlar. Dişeti hastalıkları tedavi olamaz ise genel sağlığımıza da etkileri olmaktadır. Diş kayıplarının ise büyük kısmında diş eti hastalıkları sorumludur. Bu hastalıklar erken teşhis edilir ve başarılı tedavi görürler ise hastalar erken diş kaybı yaşamaktan büyük oranda kurtulurlar. Doğal dişlerin korunması, konfor ve sindirim sistemi sağlığını da beraberinde getirir.

Dişeti ve çevre dokuları ağzımızın temelini oluşturur. Eğer bu yapılar sağlam ve sağlıklı olur ise üzerine yapılacak protez ve restorasyonlar hastayı mutlu edebilir. Sağlıklı dişetinin rengi gülkurusu pembe olup, dişleri sıkıca sarar. Şişlik ve kızarma dişeti hastalığının belirtileridir.

Dişeti hastalığı neden olur?

Genellikle kötü ya da yetersiz ağız hijyeni ve diş taşları etkendir. Bazen çeşitli sistemik rahatsızlıklarda olumsuz etkilerini dişetinde gösterebilir.

Diştaşları (tartar) neden oluşur?

Dişler üzerinde biriken gıda artıkları tükürük etkisi ile diş ve dişeti etrafında sert kireç tabakaları oluştururlar. Kişi fırçalayarak bu tabakayı uzaklaştıramaz; ancak bir hekim tarafından profesyonel olarak uzaklaştırılabilir. Diş taşları bütün dişeti hastalıklarının mutlak bir faktörüdür. Bu nedenle diş taşları temizlendikten sonra önemli olan bir daha oluşmamasını sağlamaya çalışmaktır.

Diştaşı temizliği hangi aralıklarla yapılmalıdır?

Buna bir süre vermek yanlıştır. Ağızda eğer diş taşı var ise bunun biran önce uzaklaştırılması gerekmektedir. Altı ayda bir kontrol ideal diş eti sağlığı için şarttır.

Dişeti hastalığının belirtileri nelerdir?

Dişeti hastalığı kısaca dişi çevreleyen dokuların iltihabıdır. Büyük oranda ağrısızdır. Bu yüzden genellikle hastalar geç farkına varırlar. Sağlıklı dişeti gülkurusu pembe renkte ve dişe sıkıca yapışmış durumdadır. Kanama, kızarıklık ve şişlik yoktur. Eğer bu semptomlardan biri ya da birkaçı var ise dişeti hastalığından bahsetmek mümkündür. Dişeti rahatsızlıklarına genellikle ağız kokusu da eşlik eder. Aşağıdaki durumlarda hemen bir diş hekimiyle temasa geçmek uzun vadede kişiye büyük bir yarar sağlayacaktır.

• Diş etinde şişlik
  • Diş etinde kızarıklık
  • Ağız kokusu
  • Dişetinde yanma
  • Dişeti çekilmeleri ve dişlerde hassasiyet
  • Dişetinde ve diş aralarında siyah alanlar
  • Dişetinden iltihap gelmesi
  • Dişlerde sallanmalar, uzama hissi ve dişlerin arasının açılması
  • Devamlı dişleri kurcalama isteği

Ginvitis

Dişeti hastalıklarıDiş üzerinde birikmiş olan diş taşı dişeti seviyesinde ya da onun üzerindedir. Gingivitiste hastalık bölgesi kırmızı, şiş – ödemli ve dokunulduğunda kanama mevcuttur. Tedavisi ise diş taşlarının ağızdan uzaklaştırılması ve diş taşı oluşumuna neden olabilecek hatalı protez, dolgu gibi unsurların düzeltilmesidir. Tedavi edildiğinde dokularda geri dönüş hızlı bir şekilde olur.

Periodontitis

Gingivitisin ilermesi ile oluşan bir durumdur. Periodontitiste diştaşı artık dişetinin altındadır ve yıkım sadece diş etinde değil aynı zamanda dişi destekleyen kemiktede yıkım mevcuttur. İleri safhalarında diş desteğinin azalması ile diş kayıpları dahi yaşanabilir. Tedavisi gingivitiste olduğu gibi oluşan diştaşının uzaklaştırılmasıdır. Ancak diş taşı diş ve diş eti arasında ve daha derin dokularda tutunduğu için küretaj ve flap operasyonları gibi daha ileri tedaviler gerektirir. Tedavi sonrası dokunun iyileşmesiyle mutlaka bir miktar diş eti çekilmesi görülür.

Genel olarak tedavi şekli nasıldır?

• Oral hijyen eğitimi
  • Detertraj (Rutin diş taşı temizliği)
  • Küretaj (Dişeti derinliklerinde, kök yüzeyinde ve dişeti üzerindeki enfekte dokuların uzaklaştırılması)
  • Flap operasyonu (kemik dokusu etkilenmiş dişeti hastalıklarının lokal uyuşturma ile tedavisi)

Gingivektomi ve Gigivpolasti nedir?

Estetik veya tedavi odaklı olarak dişeti boyunun kısaltılmasına gingivektomi, şekillendirilmesi işlemine gingivoplasti denir.