Endodonti (Kanal Tedavisi)

Kanal TedavisiDiş dokuları dıştan içe doğru mine, minenin altında daha yumuşak ve geçirgen olan dentin ve en içte de damar ve sinirden oluşan pulpadan (diş özü) oluşmaktadır. Dişte oluşan çürük, ileri dişeti hastalığına bağlı olarak bakteriler pulpaya ulaşarak pulpayı enfekte ederse, buna ek olarak travma gibi bir sebepten dolayı pulpa dokusu zarar görmüşse kanal tedavisi uygulanabilir.

Kanal tedavisi nasıl uygulanır

Bu işlem kısaca; dişin içindeki sinir-damar dokusunu çıkararak bu dokunun bulunduğu boşluğun bakteri ve artıklardan arındırılıp kök kanalının tam boyunca çeşitli maddelerle tekrar doldurulmasıdır.

Kanal tedavisi yapılmazsa ne olur?

Derin çürük, çatlak ve travma dolayısıyla pulpanın kendini iyileştiremeyeceği durumlarda diş canlılığını kaybeder, enfeksiyon bütün dişe yayılabilir. Kanal tedavisi yapılmazsa enfeksiyon kök ucundaki dokulara kadar ulaşabilir. Dişi çevreleyen çene kemiği de iltihaplanarak aşınır. Meydana gelen bu boşlukta abse oluşur. Bu tabloya ağrı ve şişlik de eşlik eder ve diş kısa zamanda kaybedilir.

Kanal tedavisinin aşamaları

1. Öncelikle ağrısız ve acısız bir tedavi olması için dişe anestezi yapılır.
  2. Daha sonra çürük temizlenip, dişin özüne ulaşılınca hastalıklı ve yumuşak doku çıkarılır. Sinir ve doku artıkları temizlenir.
  3. Kök ucuna kadar diş kanalına şekil verilir. Gerekirse bazı ilaçlar uygulanarak iyileşme hızlandırılabilir.
  4. Seanslar arasında diş iyileşene kadar geçici dolgu maddeleriyle dişin üzeri kapatılır. İltihabın üremesinin durduğu anlaşıldıktan ve kök ucundan iltihap gelmesi sona erdikten sonra kanal içerisi özel bir dolgu maddesiyle, kök ucuna kadar doldurulur.
  5. Bazı vak'alarda bu seanslara hiç gerek olmayıp tek bir seansta da kanal tedavisini sağlıklı bir şekilde kanal tedavisini bitirmek mümkündür.

Kanal tedavisi uygulanmış bir dişin ömrü ne kadardır?

Eğer diş tekrar enfekte olmazsa ve çürümesini önleyici tedbirler alınırsa, ömür boyu bu dolgu kullanılabilir. Düzenli dişhekimi kontrollerinizde enfeksiyonun başlangıcını yakalayabilirsiniz. Ayrıca çok iyi bir ağız bakımı ile de dişin tekrar çürümesi önlenmelidir. Buna ek olarak kanal tedavisiyle dişin beslenmesini sağlayan damarlar alındığı için dişin kırılganlığı normal dişlere oranla daha fazladır. Bu durumun diğer bir etkisi de dişte bir miktar matlaşma olarak kendini gösterir.

Kök kanal tedavisi sırasında ve sonrasında ağrı duyar mıyım?

Kök kanal tedavisi hem hekim hem de hasta açısından sabır ve özveri gerektiren bir tedavidir. Hekimin en önemli görevi, işlem sırasında hastasını mümkün olduğu kadar rahat ettirmek ve ağrı duymasını önlemektir. Bu nedenle hekimin gerekli gördüğü durumlarda tedavi öncesi söz konusu diş ve çevresine anestezi uygular. Elde edilen uyuşukluk sayesinde hasta hiçbir ağrı duymaz ve hızlı bir şekilde tedavi tamamlanır.

Dişlerin kök sayısı birbirinden farklı mıdır?

Ağzın ön bölgesinde bulunan kesici ve köpek dişlerinin genellikle 1 kökü ve bunun içinde 1 kanalı bulunur. Ağzın yan tarafındaki küçük azı dişlerinin çoğunlukla 2 kök ve 2 ya da 1 kanalları mevcuttur. Üst çenedeki büyük azıları genelde 3 kök ve 3 ya da 4 kanalları varken, alt çenedeki büyük azıların 2 kök ve 3 ya da 4 kanalları bulunur. Bu genellemeler dışında bazen fazladan birtakım kök ve kanalların bulunması da mümkündür.

Kanal tedavisi sonrasında ağrı olur mu?

Tedavi sonrasında dişte hafif ağrı ve hassasiyet şikayetleri görülebilir, ama bu durum geçicidir. Bu durumda en iyi çözüm o dişin bulunduğu tarafı birkaç günlük süre boyunca çok fazla kullanmamaktır. Kısa bir zaman sonra hassasiyetin ortadan kalktığı görülecektir.

Kök kanal tedavisinin başarısız olduğunu nasıl anlayabilirim?

Doğru yapılmış kanal tedavilerinin başarı oranı %90-95 dolaylarındadır. Eğer tedavi sırasında kökler içinde pulpa dokusu kaldıysa, kök kanal dolgusunun iyi yapılmadığı durumlarda kanal içerisine mikroorganizmaların sızıntısıyla, işlem sırasında delinme gibi nedenlerle dişin zarar görmesiyle ya da kökler arası bölgede kırıkların oluşmasıyla kök kanal tedavisi başarısız olabilir. Çoğu vakalarda başarısız bir kanal tedavisinden sonra ısırırken ağrı meydana gelir.

Kök kanal tedavisinin başarısızlığı durumunda ne yapılır?

Çoğunlukla kanal tedavisi yenilenerek, varsa hata giderilerek çözüme ulaşılır. Eski kanal dolgusu çıkarılır, dişin kanalı tekrar şekillendirilerek temizlenir ve yeniden doldurulur.